Artikkelit
Kaukokiitolaiset
Täällä saa tehdä töitä uudella kalustolla – HCT-yhdistelmän kuljettajana Kaukokiidossa
Oululaisen Jarno Holapan ajama HCT-yhdistelmä kiitää runkolinjaa pitkin Oulusta kohti etelää. Kuormaa on päällä 42 tonnia ja mittaa autolla on 34,5 metriä. Massiivinen kalusto vaatii kokeneeltakin kuljettajalta erityisen paljon tarkkuutta ja ennen kaikkea ennakointia. Työ uudella kalustolla ja hyvällä porukalla on Jarnon mukaan mukavaa.
Jarno on työskennellyt Kaukokiidon omistajaliikennöitsijä Kuljetusliike Ilmari Lehtosen palveluksessa jo 14 vuotta. Ennen ”Lehtoselle” tuloa mies ajoi pitkään ulkomaille muun muassa Ruotsiin ja Norjaan.
- En mä muuta voisi kuvitella tekeväni! Tämä runkolinjan ajo on säännöllisempää kuin aiempi työni. Työvuorot ovat ennalta selvillä, mikä auttaa vapaa-ajan suunnittelua. Ajan nykyään joka toisen viikon sunnuntaista keskiviikkoon ja joka toisen viikon maanantaista tiistaihin. Omiin vuoroihin voi myös vaikuttaa.
Kuljettajana Kaukokiidolla
Tultuaan Kuljetusliike Ilmari Lehtoselle, Jarno työskenteli alkuun ns. heittomiehenä eli ajoi sinne, mihin tarve oli. Silloin tuli Suomi tutuksi Ivalosta Turkuun. Sitten kuljetusliikkeen pihaan tuotiin uusi HCT-yhdistelmä, Jarno kiipesi sen nuppiin ja aloitti runkoajon. Kokeneelle ammattikuljettajalle HCT-yhdistelmän massiivisuus tuo erilaista haastetta, sillä se vaatii eri tavalla ennakointia kuin pienempi kalusto.
- Ennen uuteen paikkaan menoa käyn läpi alueen kartan, sillä näin ison yhdistelmän kanssa liikkuessa pitää tietää matkan jokainen risteys, tie, mutka ja piha, että mahtuuko siitä. Kavereiden kanssa myös soitellaan ja jaetaan tietoa eri paikoista.
Kuljetusliike Lehtosella työskentelevä Jarno Holappa on lähdössä HCT-yhdistelmän kanssa Oulusta koti Etelä-Suomea. Kuormaa on päällä 42 tonnia ja mittaa autolla on 34,5 metriä.
Jarnon mukaan vakireiteillä jo tietää, mihin yhdistelmällä mahtuu, ja homma sujuu muutenkin mutkattomasti. Kuorman teko HCT-yhdistelmään ottaa jopa viisi tuntia, mutta apuna on toiset kuljettajat. Pitkät ajomatkat kuluvat äänikirjoja ja radiota kuunnellen sekä puhelimessa tarinoiden. Vaikka kuljettajan työ tien päällä on itsenäistä, logistiikka on yhteispeliä.
- Yhteistyötähän tämä on esimerkiksi ajojärjestelyn kanssa. Ja se tuki, jota tulee esimerkiksi autojen huollon suhteen, on tärkeää. Itse pidän auton sisältä puhtaana ja ulkoa pesetän sen noin kolmen viikon välein, mutta huolloista huolehtivat kalustoesimiehemme Juuso ja Ripe. Jos autoon tulee jotain tien päällä, meillä on hyvät huoltoverkostot.
Uudella kalustolla on mukava tehdä töitä
Kuljetusliike Ilmari Lehtosen runkoajossa olevien autojen keski-ikä on alle kaksi vuotta, ja niiden säännöllinen huolto pitää työvälineen kunnossa. Uuden auton toimivuutta pystytään kuljetusliikkeessä seuraamaan myös etänä.
- Kerran kun olin tien päällä, Juuso soitti mulle Oulun terminaalilta, että nyt sun auto kuluttaa AdBlueta merkillisen paljon. Hän oli nähnyt sen seurannasta. Ajoin huoltoon ja selvisi, että letku oli katkennut. Homma hoidettiin kuntoon, ja matka jatkui.
Jarnon mukaan tien päällä tulee eteen murheita hyvin harvoin. Jos esimerkiksi keli tai muu liikenne hidastuttaa aikataulua, ajojärjestelyn kanssa haasteet saadaan ratkottua. Pitkään alalla ollut ammattikuljettaja osaa myös arvostaa uutta kalustoa.
- Meillä ei autoissa ole mitään ”rautalankavirityksiä”, vaan asiat ja kalusto hoidetaan kunnolla.