Suomalaisen työn ja luonnon puolella

 

Kaukokiito on osa suomalaista kansallismaisemaa – tätä maisemaa haluamme vaalia. Meille vastuullisuus on suomalaisen työn ja luonnon puolelle asettumista. Tätä näkemystä ohjaavat kolme vastuullisuuden teemaa.

 

Logistiikka-ala on ollut viime vuodet muutoksen kourissa. Ilmastonmuutos, globalisaatio, digitalisaatio ja pandemiat ovat tulleet kiinteäksi osaksi alan arkea, myös meillä Kaukokiidolla. Tämän muutoksen ymmärtäminen oli tärkeä alkusysäys, kun loimme uutta strategiaamme. Koska ympäristö muuttuu myös asiakkaillamme, halusimme, että juuri heidän äänensä on strategiamme keskiössä. Tästä yhteistyöstä syntyi tavoite olla logistiikan edelläkävijä, joka toimittaa aina parempia asiakaskokemuksia.

 

Keskusteluissamme nousi myös tarve sellaiselle logistiikalle, joka on hyvä sekä ympäristölle että ihmisille. Vaikka vastuullisuus on jo nyt osana arkeamme, halusimme terävöittää tekemistämme.

 

Kaukokiidon vastuullisuuden tärkein tavoite on kuljetustemme päästöjen vähentäminen: haluamme kantaa kortemme kekoon ilmastonmuutoksen torjunnassa tarjoamalla täysin hiilineutraaleja toimituksia vuoteen 2030 mennessä. Tämän lisäksi meille on tärkeää edistää henkilöstömme hyvinvointia ja olla entistäkin reilumpi yhteiskunnallinen toimija.

 

Kaukokiidon vastuullisuuden teemat – ilmasto, kaukokiitolaiset ja yhteiskunnallinen kumppanuus – ovat osa pidempää jatkumoa.

 

Olemme esimerkiksi satsanneet kaluston uusimiseen sekä HCT-yhdistelmäajoneuvoihin, jotka vähentävät toimitustemme päästöjä paremman hyötysuhteen avulla. 

 

Merkittävää on myös terminaaliemme ympäristöystävällisyys. Isossa osassa niistä käytetään hyväksi maalämpöä ja aurinkovoimaa, ja niiden osuus vain kasvaa jatkossa.

 

Vastuullisuuttamme ohjaa tiekartta, jonka avulla seuraamme edistymistämme aiempaa tarkemmin, mittaamme tärkeitä virstanpylväitä ja kerromme onnistumisistamme avoimesti ulospäin. Näin pidämme myös aiempaa paremmin sidosryhmämme kartalla Kaukokiidon vastuullisuuden tilasta.

 

Elämme juuri nyt erityisen kiinnostavaa aikaa alamme kannalta. Vaikka ympäristömme on muutoksessa, tarve logistiikalle koronanjälkeisessä maailmassa on ja pysyy. Siksi Kaukokiito toimittaa jatkossakin vain parhaita asiakaskokemuksia. Ne ovat sellaisia, jotka edistävät ympäristölle ja ihmisille kestävämmän logistiikan kehittymistä.

 

Petri Angervuori, toimitusjohtaja, Kaukokiito

Vastuullisuus