Vanliga frågor
Sänd och lagra
Läs mer om oss
Kom till oss
Dataskydd
Länkar
Vanliga frågor
Fraktsedeln är ett dokument som används för transportprocessen, där bland annat avsändaren och adressaten samt försändelsens mått, vikt och kolliantal framgår. Fraktsedeln kan vara i pappersform eller digital.
Försändelselistan är inte en del av fraktsedeln. Försändelselistan innehåller bland annat information om försändelsens innehåll.
Kaukokiito kedjan har slutat med pappersfraktsedlar år 2020. Pappersfraktsedeln har blivit ersatt med en digitalfraktsedel. Endast allt VAK gods levereras med gammal pappersfraktsedel ännu för tillfället.
När du har kvitterat försändelsen som mottagen kan du ge föraren en e-postadress dit du vill att den digitala fraktsedeln ska skickas. Föraren skriver in e-postadressen i sin digitala enhet och skickar ett e-postmeddelande med en länk till den digitala fraktsedeln. När man klickar på länken öppnas fraktsedeln i PDF-format.
Om du har registrerat dig i Kaukokiitos elektroniska beställningssystem Kaukoputki hittar du fraktsedelns uppgifter också där. I Kaukoputki kan du söka fraktsedlar med olika sökvillkor såsom datum, mottagare och fraktsedelns nummer.
Du kan logga in i Kaukoputki genom att registrera dig som företagskund hos oss.
Om du redan är vår företagskund, kan du logga in till Kaukoputki med dina användarkoder här.
En digital fraktsedel innehåller samma uppgifter som en fraktsedel i pappersform, men är endast tillgänglig i digital form. En digital fraktsedel som skickas per e-post går att skriva ut.
En digital fraktsedel kan skickas till den e-postadress som mottagaren uppger vid leveransen. Vi håller på att utveckla en automatiskt funktion som skulle göra det möjligt att få digitala fraktsedlar även till den e-postadress som uppgetts vid beställningen.
Du ska komma överens med avsändaren om att en försändelselista exempelvis ska skickas elektroniskt eller fästas på försändelsen.
Med förarens hjälp kan du kontrollera att den försändelse som levererats motsvarar de uppgifter om försändelsen som finns i förarens mobila enhet.
För närvarande kan man få en digital fraktsedel endast om man begär en vid mottagandet. Vi håller dock på att utveckla en automatisk funktion som ska ingå i våra tjänster i framtiden.
Om du upptäcker att den levererade varan har skador eller brister, anteckna dessa på Kaukokiitos reservationsblankett innan du kvitterar varan. Gör därefter en reklamation till avsändaren av produkten.
Om försändelsen verkar hel när den kommer men visar sig innehålla en skadad produkt ska du skriftligen meddela leverantören om detta så snabbt som möjligt, senast inom sju vardagar. Kom ihåg att en trasig vara inte får kasseras utan Kaukokiitos tillstånd, utan ska sparas för eventuell inspektion. Läs närmare ansvisningar.
Det är möjligt att få alla fraktsedeluppgifter i ett enda meddelande, men för närvarande kommer uppgifter om varje försändelse i lasten som ett separat e-postmeddelande.
Avtalskunder kan göra transportbeställningar enkelt i webbtjänsten Kaukoputki eller via andra elektroniska beställningsportaler. De övriga beställningsportalerna som Kaukokiito använder är Unifaun och Consignor.
Om ditt företag inte har ett avtal, vänligen kontakta tarjous@kaukokiito.fi.
Kaukokiitos transporttjänster är i första hand avsedda för företagskunder.
Du kan logga in till Kaukoputki genom att registrera dig som företagskund hos oss.
Om du redan är vår företagskund, kan du logga in till Kaukoputki med dina användarkoder här.
Även mottagare-kunder, såväl företags- som privatkunder, kan registrera sig i Kaukoputki. Som mottagare-kund kan du följa flera olika leverantörers försändelser som Kaukokiito transporterar via en och samma vy.
Prissättningstjänsten är en räknare avsedd för företagskunder, som företagskunder kan använda för att räkna ut transportkostnaderna innan transportbeställningen görs. Logga in till prissättningstjänsten. Du får användarkoder till prissättningstjänsten av din kontaktperson på Kaukokiito.
Du hittar Kaukokiitos postnummerbaserade tidtabellsökning här.
Kaukokiitos prissättning är baserad på transportsträckan och försändelsens fraktvikt. Du kan även beställa avgiftsbelagda tilläggstjänster för försändelserna. Vänligen kontakta vår försäljning, tarjous@kaukokiito.fi, så att vi kan räkna ut en offert som passar dina transportbehov.
Samtal till våra servicenummer som börjar med 0100 kostar 1,17 euro/samtal + 2,00 euro/min + lna/msa. Du kan göra transportbeställningen kostnadsfritt i webbtjänsten Kaukoputki.
Vänligen kontakta tarjous@kaukokiito.fi.
Offertförfrågan om enskild transport.
Offertförfrågan om transportavtal.
Vår bastjänst inkluderar transport från avsändare till mottagare i enlighet med våra tidtabeller i ett torrt lastutrymme i utomhustemperatur. Överlåtelsen sker i fordonets omedelbara närhet. Som avgiftsbelagda tilläggstjänster erbjuder vi specialhantering, -fordon, -tidtabeller och andra tilläggstjänster. Vid transporterna iakttas lagen om vägbefordringsavtal och allmänna transportbestämmelser för godslinjetrafiken.
Kaukokiitos transporttjänster är i första hand avsedda för företagskunder.
Försändelsens fraktvikt beräknas enligt dess volym, massa eller det pall-/lastutrymme som används i verkligheten i transportenheten. Vid bestämningen beaktas även försändelsen stöd och en trafiksäker placering i lastutrymmet. Se anvisningen för att beräkna fraktvikt.
Ja, det kan vi.
Vi erbjuder värmetransporter från oktober till maj. Värmetransport innebär att försändelsen under den kalla perioden transporteras i uppvärmt lastutrymme där produkternas temperatur inte sjunker under 0 °C. Värmetransporter kan beställas som tilläggstjänst i Kaukoputki. Observera att en temperaturreglerad transport alltså inte kan beställas enbart elektroniskt. Ta kontakt med din Kaukokiito kontaktperson, eller om du är ny kund för oss, tarjous@kaukokiito.fi, för att kontrollera om en temperaturreglerad transport kan utföras.
Nedkylda transporter ska alltid beställas genom att kontakta din kontaktperson eller tarjous@kaukokiito.fi, så att vi kan kontrollera tillgången på fordon och en obruten kylkedja. Vi har tillgång till cirka 250 transportenheter som uppfyller internationella kyltransportklassificeringar.
Ja, det kan vi. Vi erbjuder transport av farliga ämnen i hela Finland.
Det bör dock observeras att Kaukokiito inte transporterar tanktransporter, radioaktiva ämnen (KL7) eller sprängämnen (KL1) med undantag för ämnen i klass 1.4S som är befriade från bestämmelserna. Avsändaren svarar för att förpacka ämnena samman enligt lagen, märkning av kollin samt anteckningar på fraktsedeln. Därför ber vi dig kontakta säkerhetsrådgivaren i ert företag.
Tillgången till transporter som kräver separat säkerhetsplan ska alltid kontrolleras på förhand på adressen info@kaukokiito.fi.
Kaukoputki skapar ett individuellt fraktsedelnummer för transportbeställningar, så du kan inte ange ett eget nummer i tjänsten.
Du kan följa din försändelse via försändelseuppföljningen. För försändelseuppföljningen behöver du försändelsen fraktsedelnummer eller kolli-id. I försändelseuppföljningen visas var försändelsen senast har registrerats.
Transportbeställningar som gjorts före klockan 13 hämtas i regel senast kl. 16 samma dag. En beställning som gjorts efter klockan 13 hämtas i regel följande vardag. Se avvikelser i avhämtning och distribution för olika orter.
Försändelsen levereras i regel vardagen efter beställning. Försändelsen levereras till den adress som anges på kollietiketten och fraktsedeln. Se avvikelser i avhämtning och distribution för olika orter.
Du kan följa din försändelse via försändelseuppföljningen. För försändelseuppföljningen behöver du försändelsen fraktsedelnummer eller kolli-id. I försändelseuppföljningen visas var försändelsen senast har registrerats.
Om försändelsen är försenad mer än ett dygn från tidtabellen enligt uppföljningen, kan du kontakta vårt servicecenter, selvitys@kaukokiito.fi eller +358 10 510 1300.
Om mottagaren inte kan nås, returneras försändelsen till distributionsterminalen. I regel försöker vi först utreda med mottagaren och vid behov med avsändaren hur vi ska göra med försändelsen.
Uppgifterna om en beställd försändelse kan inte ändras i Kaukoputki. Du kan kontakta vårt servicecenter på nummer +358 10 510 1300, där vi kontrollerar situationen från fall till fall.
En beställd försändelse kan återkallas i Kaukoputki om den inte redan har avancerat till transportplaneringen. I annat fall kan du kontakta vår servicecentral tfn +358 10 510 1300, där vi kontrollerar läget.
En faktureringskostnad tillkommer när den momsfria slutsumman understiger 500 €. Faktureringskostnaden täcker handläggnings-, post- och blankettkostnader som faktureringen orsakar.
Felaktiga fakturor ska anmälas till laskutiedustelu@kaukokiito.fi.
I landsvägstransporter iakttas lagen om vägbefordringsavtal. Mottagaren är skyldig att granska varan som mottagits. Om det finns något att klandra på i försändelsens volym eller skick, ska en anmärkning göras till chauffören när varan överlåts. Anmärkningen görs på en separat tjänstebeställnings-/reklamationsblankett och i chaufförens mobila dator. Om skadan är dold och inte syns utåt, ska anmärkningen göras skriftligen till frakttransportören inom sju dagar från mottagning. Skadade produkter ska bevaras för eventuell avhämtning och granskning. Rutiner för transportskador finns här.
Användarnamnet för Kaukoputki aktiveras inom ett dygn eller följande vardag efter registreringen. Aktiveringen görs manuellt av Kaukokiito eller företagets administratör, för att vi ska vara säkra på att de uppgifter som angetts är riktiga.
Om ditt användarnamn trots detta inte fungerar, ber vi dig kontakta kaukoputkituki@kaukokiito.fi.
Administratören kan godkänna nya användare i företaget här. På sidan visas de användare som har registrerat sig med samma FO-nummer eller avtalsnummer.
Underanvändare registrerar sig i Kaukoputki på samma sätt som administratörer. Med administratörsbehörighet kommer användaren till administratörssidan, där alla användarnamn som anslutits till kundrelationerna listas. Administratören har behörighet att aktivera nya användare.
Du kan be om ett nytt lösenord till din e-postadress här.
Vi kan lagra nästan vad som helst. Det enda vi inte erbjuder är TFÄ-klassade lagerlokaler.
Produkterna kan lagras utomhus, i täckta utomhusutrymmen, i kalla inomhusutrymmen eller i torra, uppvärmda lagerlokaler; antingen på golvet eller i hyllor.
Vänligen kontakta tarjous@kaukokiito.fi, så gör vi upp ett förslag som passar era behov.
Sänd och lagra
Läs mer om oss
Kom till oss
Dataskydd
Länkar
info@kaukokiito.fi
Kontakta oss