Sääolosuhteet hidastavat liikennettä, mikä voi johtaa lähetysten viivästymiseen. Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa! 21.11.2024

Ilmastokestävä logistiikka syntyy yhteistyöllä


Kuljetussektori vastaa noin neljänneksestä globaaleista päästöistä, joista suurin osa syntyy tieliikenteestä. Logistiikka-alan toimijana vastuumme on kehittää toimintaamme kohti päästöttömyyttä ja lisäksi ohjata keskustelua asiakkaidemme kanssa, miten he voivat toimintatavoillaan pienentää kuljetusten ilmastovaikutuksia. Vastuullisuusasiantuntijamme Siiri Kasurinen avaa artikkelissaan keinoja kuljetusten päästöjen pienentämiseksi.


Ajamaton kilometri synnyttää vähiten päästöjä

Osaltaan kuljetusten optimointia tehdään Kaukokiidolla, kun ajojärjestelijät ja automatiikka suunnittelevat kuljetukset kullekin autolle järkevän ajoreitin ja parhaan mahdollisen täyttöasteen saavuttamiseksi. Asiakkaan kuljetustarve kuitenkin ratkaisee, kuinka usein hakua/jakelua suoritetaan. Asiakkaat voivat vaikuttaa kuljetustiheyteen esimerkiksi harventamalla noutoja ja keskittämällä lähetyksiä, jolloin kerralla voidaan noutaa suurempi määrä tavaraa ja näin pienentää kuljetuksesta aiheutuvia päästöjä.

 

Nykyaikaisten työkalujen avulla pystymme purkamaan lähetysdataa yksilöityihin tietoihin, jolloin nähdään mahdolliset kehityskohdat kuljetuksista. Optimointi sekä vähentää kuljetuksista aiheutuvia päästöjä että pienennetään kustannuksia. Joskus ihan pienetkin asiat vaikuttavat pitkällä aikavälillä kokonaisuuteen suuresti.

 

 

Vähiten päästöjä syntyy ajamattomasta kilometristä, kun taas eniten päästöjä syntyy rikkoontuneesta tuotteesta, jos tuote ei pääse ollenkaan käyttöön. Tämä kasvattaa oikean pakkaamisen vaikutusta tuotteen ilmastovaikutukseen. Oikeankokoinen pakkaus vähentää tilantarvetta ja suojaa tuotteita paremmin, mikä vähentää rikkoutumisriskiä ja näin ollen ylimääräisiä kuljetuksia.

 

Käyttövoimamurros vie tulevaisuuteen

Optimoinnilla saadaan pienennettyä kuljetusten ilmastovaikutuksia, mutta ei poistettua niitä. Päästöjen minimointi vaatii käyttövoimamurroksen kohti sähkö-, kaasu- ja vetykäyttöisiä ajoneuvoja. Ajoneuvojen kehityksen lisäksi vihreän siirtymän toteuttaminen tarvitsee tuekseen panostuksia muun muassa toimivaan lataus- ja tankkausinfrastruktuurin sekä kuljetusten suunnitteluun, jossa täytyy jatkossa ottaa tarkemmin huomioon esimerkiksi sähköisen jakelukaluston toimintasäde. Näin ollen käyttövoimamurros vaatii tiivistä yhteistyötä eri toimijoiden välillä.


Vuoden loppuun mennessä Kaukokiito-ketjussa on 26 biokaasua käyttävää ajoneuvoa sekä 19 sähkökäyttöistä ajoneuvoa. Lisää on tulossa, kun kokemus uusista ajoneuvoista karttuu ja teknologia kehittyy. Vaihtoehtoisten käyttövoimien päästösäästö riippuu käytettävästä energianlähteestä ja tämän takia Kaukokiito-ketjun terminaaleissa ajoneuvot ladataan uusiutuvalla sähköllä ja kaasuajoneuvot tankataan biokaasulla. Näin sähkö- ja kaasukaluston tuottama päästösäästö pystyttään maksimoimaan.


Koska koko kalustoa ei vaihdeta sähkö- tai kaasukäyttöiseksi yhdessä yössä, tarjoamme asiakkaille vaihtoehdon vähentää kuljetustensa päästöjä jo nyt uusiutuvan dieselin avulla. Kaukokiito BIO -palvelussa tankataan asiakkaan kuljetuksia vastaava määrä uusiutuvaa dieseliä ja päästösäästö kohdistetaan palvelun ostaneille asiakkaille.

 

Ilmastokestävä logistiikka on monien tekijöiden summa, joka edellyttää pitkäjänteistä suunnittelua ja kunnianhimoisia tavoitteita sekä eri toimijoiden välistä yhteistyötä.