Artikkelit
Kehittyvä logistiikka
Asiakkaamme
Kaukokiitolaiset
Vastuullisuus logistiikassa
Kehittyvä logistiikka
Logistiikka-alan vetovoimaisuus vaatii alan toimijoilta yhteisiä tekoja
Miten toimia kuljetusvahingon kohdatessa?
Innovaatioita liikenteessä
Logistiikka-alan tilanne ja tulevaisuuden näkymät
Hyvinvoivana kuljettajana Kaukokiidossa
Kaukoputki on kaikille
Datasta kaikki irti
Me muutamme logistiikka-alaa
Innovaatioita liikenteessä: miten teknologia uudistaa toimitusketjun hallintaa
Kannattava ja korkealaatuinen logistiikka vaatii moniammatillista osaamista ja teknologisia innovaatioita. Kaukokiito on alan eturintamassa hyödyntämässä uusia ratkaisuja toimitusketjujen tehostamiseksi. Kaukokiidon teknologia- ja vastuullisuusjohtaja Samuli Toivonen tarkastelee artikkelissaan, miten teknologia uudistaa logistiikkaa, ja mitä asiakashyötyjä se tuo mukanaan.
Ennen digitalisaation aikakautta logistiikka-ala oli hyvin manuaalinen ja työvoimavaltainen ala. Prosessit perustuivat paperisiin dokumentteihin ja manuaaliseen tiedon syöttämiseen. Lähetykset liikkuivat, mutta niitä koskeva tieto ei, jos rahtikirjoihin kynällä tehtyjä merkintöjä ei lasketa. Kuljetussuunnittelu tehtiin joko suoraan tavarapinon äärellä tai paperisia rahtikirjoja ajojärjestelytoimistossa lajitellen. Kuljetustoimintaan ei ollut läpinäkyvyyttä tai ennakoitavuutta, vaan toiminnan johtaminen perustui kokemukseen, perinteisiin ja tuntumaan. Koneet ja järjestelmät eivät juurikaan auttaneet ihmisiä, vaan olivat usein rinnakkainen toiminto muun tekemisen ohella.
Kaukokiidon digitaalinen matka
Kaukokiito on panostanut jo pitkään digitalisaatioon ja tiedolla johtamisen kehittämiseen. Nykyään jo yli 40 hengen teknologiayksikkömme, tarkkaan harkitut asiantuntijaroolit ja yhdessä muiden toimintojen ja asiakkaidemme kanssa tehtävä yhteistyö ovat kehityksemme avaintekijät. Meille onnistunut digitaalinen muutosmatka perustuu kunnianhimoon ja oikeisiin, fiksuihin valintoihin unohtamatta perusasioiden kuntoon laittamista.
Logistiikan arki tuottaa roimasti dataa. Kuitenkin vasta viimeisen vuosikymmenen aikana sitä on alettu todella kerätä ja jalostaa siitä tietoa logistiikan arjen ja päätöksenteon tueksi. Tämä on vaatinut kuljetustilausten ja tilannetietojen sähköistämistä monikanavaisten datanvälitysratkaisujen avulla ja vaatinut myös asiakkailta prosessien digitalisoimista. Tänä päivänä kuljetustilaustemme sähköisyysaste on jo lähes 100 %. Se mahdollisti osaltaan siirtymisemme digitaaliseen toimitusketjuun ja luopumisen paperisista rahtikirjoista ensimmäisenä Suomessa toimivana rahdinkuljettajana vuonna 2020. Lisäksi teknologiaratkaisut ja data-analytiikka parantavat yhdessä datan laatua ja prosessointia esimerkiksi tarkistamalla, korjaamalla ja rikastamalla asiakkaan tilaamat kuljetuspalvelut tai kuljetusten osoitetiedot ja paikkaavat näin ihmisen inhimillisiä virheitä.
Laadukas ja hallittu data on mahdollistanut Kaukokiidossa myös ohjelmistoautomaatiokehityksen. Automaatiota hyödynnetään tänä päivänä muun muassa kuljetussuunnittelussa, jossa jopa 80 % lähetysten jakelusta suunnitellaan sen avulla. Automaation rooli kuljetusten optimaalisessa täyttöasteessa on merkittävä ja samalla toimitusvarmuutemme paranee – viime vuonna se oli mittaushistoriamme paras.
Autamme ihmistä onnistumaan ja viihtymään
Teknologiakehityksemme tavoite on helpottaa logistiikan arkea. Työtämme ohjaa tiedolla johtamisen ajatusmalli. Haluamme tarjota kaukokiitolaisille parhaan mahdollisuuden onnistua työssään tuomalla oikea-aikaista tietoa, jonka avulla he voivat tehdä työssään oikeita valintoja jopa proaktiivisesti. Samalla haluamme tarjota asiakkaillemme yhä tarkempaa tietoa päätöksenteon tueksi esimerkiksi erilaisten raporttien muodossa.
Tämän onnistuminen vaatii paljon sellaista työtä, joka on asiakkaillemme näkymätöntä. Olemme uudistaneet lukuisia tukijärjestelmiämme ja parhaillaan kehitämme kokonaan uutta toiminnanohjausjärjestelmää ja kuljettajien mobiilisovellusta. Kaikki kehitystyö on lähtenyt toimintamme läpikotaisesta tarkastelusta ja uudelleen suunnittelusta. Haluamme poistaa rutiinitöitä, joissa kone on ihmistä vahvempi ja vapauttaa ihmisille aikaa siihen, missä he voivat loistaa. Samalla työn mielekkyys lisääntyy. Esimerkiksi ajosuunnittelu muuntuu ajo-optimoinniksi, jossa ei enää suunnitella käsin jokaista lähetystä, vaan optimoidaan kuormia, reittejä ja kokonaisuutta. Onnistumisen mittareita ovat asiakaskokemus (laatu/toimitusvarmuus), ympäristö-, kustannus- ja työvuorotehokkuus, työhyvinvointi sekä proaktiivinen tunnistaminen, reagointi ja tiedottaminen.
Ensi vuonna lanseerataan myös uudistettu Kaukoputki-verkkopalvelu asiakkaidemme käyttöön. Sen kehitystyössä on keskitytty erityisesti käyttäjäkokemuksen parantamiseen, nykyistä ohjaavampaan käyttöliittymään ja tiedon visualisointiin. Esimerkiksi lähetysten tila on jatkossa nopeammin silmäiltävissä. Nykyisten toimintojen rinnalle tulee asteittain myös uusia toiminnallisuuksia.
Jos silloin joskus ei toimitusketjuun ollut mitään läpinäkyvyyttä, on asia nyt täysin toisin.