Kaukoputki-portaalin käyttöohje
Kaukokiidon Kaukoputki-portaalissa voit tehdä kuljetustilaukset, seurata lähetyksiäsi, käyttää aikatauluhakua ja hinnoittelulaskuria sekä hallinnoida omaa osoitekirjaasi ja tiliäsi. Nämä käyttöohjeet opastavat portaalin käytössä.
Kaukokiidon Kaukoputken käyttötuki toimii tarvittaessa kuljetusasiakkaiden tukena Kaukoputken käytössä: p. 010 510 1700, kaukoputkituki@kaukokiito.fi
Rekisteröityminen
Rekisteröityminen Kaukoputkeen
Voit rekisteröityä Kaukoputki-käyttäjäksi helposti täällä.
Valitse ensin rekisteröintityyppi eli se, rekisteröidytkö palveluun lähettävänä yritysasiakkaana vai vastaanottaja-asiakkaana. Vastaanottaja-asiakkaana voit olla yritys tai yksityishenkilö.
Yritysasiakas
Rekisteröidy palveluun täyttämällä lomakkeen tiedot. Tähdellä merkityt tiedot ovat pakollisia. Tietojesi täydentämisen jälkeen saat sähköpostiisi viestin, jonka kautta voit asettaa oman salasanasi. Sähköposti lähetetään osoitteesta noreply@kaukokiito.fi.
Kaukoputken tunnukset aktivoidaan Kaukokiidon Kaukoputken käyttötuessa vuorokauden sisällä tai seuraavana arkipäivänä rekisteröinnistä. Aktivointi tapahtuu manuaalisesti Kaukokiidon toimesta, jotta voimme varmistua annettujen tietojen oikeellisuudesta.
Rekisteröitymislomakkeen kenttien täyttäminen
- Käyttäjätunnus: Voit valita käyttäjätunnuksen itse, pituus enintään 250 merkkiä. Sähköpostimuotoinen käyttäjätunnus on sallittu. Huomioithan, että käyttäjätunnukseksi ei saa kuitenkaan laittaa esimerkiksi henkilötunnusta.
- Sähköposti: Pituus enintään 250 merkkiä. Portaaliin voi rekisteröityä vain kerran samalla sähköpostiosoitteella.
- Etu- ja sukunimi: yhteyshenkilön tiedot näkyvät tilauksella.
- Osoite: yrityksen osoitetiedot, enintään 50 merkkiä.
- Puhelinnumero: yhteyshenkilön puhelinnumero
- Maa: Maakoodi määräytyy automaattisesti kaupungin perusteella.
- Yritys: yrityksen nimi, enintään 50 merkkiä
- Y-tunnus: enintään 20 merkkiä
- Sopimusnumero: enintään 100 merkkiä, useampia numeroita voidaan lisätä pilkulla erottaen.
Sopimusnumeron syöttäminen rekisteröityessä nopeuttaa tunnusten aktivoimista. Jos yritykselläsi ei vielä ole sopimusnumeroa, saat sen Kaukokiidolta.
Kun kaikki tarvittavat tiedot ovat oikein, napsauta lomakkeen alalaidasta rekisteröidypainiketta. Yritysasiakkaiden rekisteröitymispyyntö tulee Kaukokiidon käsiteltäväksi, ja vahvistus tunnusten aktivoimisesta lähetetään sähköpostilla.
Uuden (ali)käyttäjän rekisteröiminen tapahtuu samalla lomakkeella. Tällöin vahvistuspyyntö näkyy Kaukokiidon lisäksi myös yrityksen pääkäyttäjän tunnuksen alla.
Vastaanottaja-asiakas
Rekisteröidy palveluun täyttämällä lomakkeen tiedot. Tähdellä merkityt tiedot ovat pakollisia. Rekisteröitymisen jälkeen saat puhelimeesi tekstiviestin, jossa on varmistuskoodi, joka tulee syöttää varmistuskoodi-kenttään. Koodi on voimassa 5 minuuttia. Varmistuskoodin syötön jälkeen tunnus on aktivoitu, ja saat sähköpostitse viestin, jonka kautta voit asettaa oman salasanasi. Sähköposti lähetetään osoitteesta noreply@kaukokiito.fi. Tunnuksesi on tämän jälkeen käyttövalmis.
Vastaanottaja-asiakkaana voit seurata usealta eri toimittajalta saapuvia, Kaukokiidon matkassa kulkevia lähetyksiä yhdessä näkymässä.
Tilaus
Kuljetustilauksen tekeminen
Uuden kuljetustilauksen pääset tekemään klikkaamalla etusivulta tai valikosta Tilaa kuljetus -linkkiä.
Mikäli yritykselläsi on käytössä useampia Kaukokiito-tuotteita, tilausportaali kysyy ensimmäiseksi, mitä tuotetta haluat käyttää tilaukselle. Valittavissa ovat vain ne tuotteet, joihin yritykselläsi on olemassa oleva sopimusnumero. Lisätietoja-linkistä pääset Kaukokiito Paketti -tuotteen esittelysivulle.
Tilauspohjan voi tallentaa jokaisella tilauksen sivulla. Silloin pohjaan tallentuu aina kyseiseen sivuun asti syötetty tieto.
Seuranta
Lähetysten seuranta
Lähetysten seurantaan pääset joko Kaukokiidon etusivulta tai valikosta klikkaamalla Seuranta-linkkiä.
Seurantanäkymä on erilainen riippuen siitä, oletko sivuilla kirjautuneena vai kirjautumattomana käyttäjänä.
Seurannan tilat
Tilaus on vastaanotettu
Lähetystä ollaan noutamassa
Lähetys on kuljetuksessa
Lähetys on toimitettu
Purettu terminaaliin
Lähetys on peruutettu
Ei suoritettu
Aikatauluhaku
Aikatauluhaku
Aikatauluhaussa sinun tulee aina täyttää sekä lähtöpaikka että määräpaikka. Kenttiin voit kirjoittaa joko postinumeron tai kaupungin. Kaupungin nimen perusteella aikatauluhaku etsii ko. kaupungin postinumerot, joista tulee valita lähtö- tai määräpaikkaa vastaava numero.
Aikatauluhaun tuloksista näet sekä lähtöpaikan että määräpaikan postinumerot ja paikkakunnat, ja näiden lisäksi suluissa näkyy nouto- ja jakoterminaalit. Myös mahdollinen siirtokäsittelymaksu mainitaan tuloksissa. Tuloksissa näkyy valitusta noutopäivästä alkaen kymmenen seuraavaa nouto- ja jakopäivää.
Osoitekirja
Osoitekirja
Pääset osoitekirjaasi valikon takaa löytyvän osoitekirja-kuvakkeen kautta.
Osoitekirjasta löydät kaikki portaaliin tallennetut osoitteet. Osoitekirja on linkitetty asiakasnumeroon ja näkyy kaikilla kyseisen asiakasnumeron käyttäjillä.
Voit tallentaa osoitekirjaan uusia osoitteita joko suoraan osoitekirjan Lisää osoite -napista tai tilausta tehtäessä täydentäessäsi nouto- ja jako-osoitteen tietoja. Mikäli osoite myöhemmin muuttuu, tai koko vastaanottaja poistuu, pääset muokkaamaan ja poistamaan osoitteita niin ikään osoitekirjan kautta.
Osoitekirjassa on kolme painiketta:
- Lisää osoite -painikkeella voit lisätä yksittäisen osoitteen.
- Tuo CSV -painikkeella voit lisätä oman CSV-muotoisen osoitekirjan kokonaisuudessaan.
- Lataa osoitekirja -painikkeella voit ladata kaikki Kaukokiidon sivuille lisäämäsi osoitteet CSV muodossa.
Kun haluat lisätä oman CSV-muotoisen osoitekirjasi kokonaisuudessaan Kaukoputkeen, paina aina ensin Valitse tiedosto -nappia ja etsi CSV-tiedosto koneeltasi. Valitse sitten asiakkuus, johon haluat lisätä CSV-tiedostosta löytyvät osoitteet.
Esikatsele-painikkeen avulla voit hahmottaa paremmin, millä rivillä mitäkin tietoa mahdollisesti on. Saat saman tiedon myös selville avaamalla CSV-tiedoston ja laskemalla siellä sarakkeiden sijainnin. Merkitse sarakkeen sijainti numerona oikeaan kenttään. Voit halutessasi myös liikutella kenttiä raahaamalla niitä hiirellä. Myös tyhjät sarakkeet tulee laskea sarakkeiksi.
Kun olet asettanut kaikki tiedot oikein, voit painaa Lähetä tiedosto -painiketta. Mikäli lähetät isoa CSV-tiedostoa, odota kärsivällisesti siihen asti, että lähetys on valmis.
Hinnoittelu
Hinnoittelu
Pääset hinnoittelupalveluun valikon takaa löytyvän hinnoittelu-kuvakkeen kautta. Hinnoittelupalvelu on sopimusasiakkaille tarkoitettu palvelu.
Profiili
Profiili
Pääset katsomaan profiilitietojasi valikon takaa löytyvän profiili-kuvakkeen kautta.
Muokkaa profiilia
Profiilin muokkaussivulla voit muuttaa tunnukselle määritellyn käyttäjänimen, sähköpostin, osoitteen ja puhelinnumeron. Käyttäjätunnusta ei voi vaihtaa.
Vaihda salasana
Salasanan vaihtamiseksi sinun tulee ensin antaa vanha salasana ja tämän jälkeen uusi salasana kahteen kertaan. Salasanan on oltava vähintään 10 merkkiä pitkä.
Asetukset
Asetuksista pääset muokkaamaan sivuston käyttöön liittyviä asetuksia:
- Rahtikirjakopioiden määrä: kuinka monta rahtikirjaa tulostetaan kerralla tulostuksen yhteydessä, oletuksena neljä.
- Oletuskollityyppi: tilausten yhteydessä käytettävä oletuskollityyppi, oletuksena kolli.
- Oletussopimusnumero: tilauksen yhteydessä käytettävä oletussopimusnumero, jos käytössä on useampia sopimusnumeroita.
- Kollilappu tulostetyyppi: valitaan käytettävän tulostimen mukaan, halutaanko kollilaput tulostaa A4 (2 kollilappua/A4) vai tarratulostimella (lämpökirjoitin). Kollilapun koko lämpökirjoitin-asetuksella on 107 x 190 mm.
- Kollin sisällön kuvaus: tämä teksti tulee sisällöksi oletuksena kaikkiin lisättäviin kolleihin (hyödyllinen, jos lähetetään usein samanlaista tavaraa). Enintään 30 merkkiä.
- Kuljetusohjeet tilaukselle: tämä teksti lisätään oletuksena jokaisen tilauksen kuljetusohjeisiin. Enintään 60 merkkiä.
Asiakkuudet
Asiakkuudet-sivulla voit pyytää käyttäjäoikeuksia uudelle asiakkuudelle sopimusnumeron tai Y-tunnuksen perusteella ”Pyydä käyttöoikeuksia” -painikkeen kautta.
Käyttöoikeuspyyntö näkyy kyseisen asiakkuuden pääkäyttäjälle Pääkäyttäjä-sivulla, jossa pääkäyttäjä voi myöntää oikeudet pyytäjälle. Sivulta näet myös oman tunnuksesi nykyiset käyttöoikeudet ja käyttöoikeustason.
Pääkäyttäjähallinta
Pääkäyttäjähallinta
Ne henkilöt, joilla on pääkäyttäjätason oikeudet, pääsevät pääkäyttäjähallintaan valikon takaa löytyvän pääkäyttäjä-kuvakkeen kautta. Siellä he pystyvät hallinnoimaan muita saman asiakkuuden tunnuksia. Pääkäyttäjä ei voi luoda (ali)käyttäjä tunnuksia. Jokaisen uuden käyttäjän tulee rekisteröityä Kaukoputkeen henkilökohtaisesti.
Pääkäyttäjänäkymän ominaisuudet:
- Lista kaikista kyseisen asiakkuuden käyttäjistä
- Tieto viimeisimmästä kirjautumisajankohdasta
- Jos sarake on tyhjä, tunnuksella ei ole kirjauduttu kertaakaan
- Mahdollisuus muokata tunnuksen käyttöoikeustasoa
- Mahdollisuus muokata tunnuksen tietoja
- Muokata voi käyttäjän nimen, sähköpostiosoitteen, osoitteen ja puhelinnumeron
- Käyttäjätunnusta ei voi vaihtaa
Tunnustasot:
- Ei käyttöoikeuksia
- Tunnuksella ei ole pääsyä portaaliin kyseisen asiakkuuden tietoihin
- Uudet rekisteröityneet käyttäjät ovat oletuksena tässä tilassa ja tila tulee muuttaa joko pääkäyttäjän tai Kaukoputken käyttötuen toimesta.
- Peruskäyttäjä
- Pääsee käyttämään portaalin perustoimintoja
- Pääkäyttäjä
- Muutoin sama kuin peruskäyttäjä, mutta tämän lisäksi mahdollisuus hallita muiden tunnusten käyttöoikeuksia ja tietoja.
Oikeustasot:
Pääkäyttäjä voi muokata muiden käyttäjien oikeuksia Kaukoputkessa. Pääkäyttäjän on mahdollista antaa käyttäjille oikeus kuljetustilauksen tekoon, seurantaan sekä hinnoitteluun.
Mikäli hinnoittelupainiketta ei ole näkyvissä oikeustasoissa, ei asiakkuudelle ole aktivoitu hinnoittelua. Ole tällöin yhteydessä Kaukoputken käyttötukeen tai vastuumyyjään.
Pääset muokkaamaan käyttäjän tietoja muokkaa-painikkeesta. Käyttöoikeudetpudotusvalikosta pääset määrittämään käyttöoikeudet erikseen jokaiselle sopimukselle. Yhdellä tunnuksella voi olla oikeus useaan eri asiakkuuteen, ja näiden oikeudet voivat olla keskenään erilaiset. Käyttäjä voi siis olla yhdessä asiakkuudessa pääkäyttäjä ja toisessa peruskäyttäjä. Tällöin hänellä on pääsy vain toisen asiakkuuden pääkäyttäjänäkymään.
Laskut
Laskut
- Asiakas -kentän pudotusvalikosta voit vaihtaa yritystä. Vain ne yritykset näkyvät, joihin käyttäjätunnuksellasi on oikeus.
- Sopimusnumero-kentän pudotusvalikosta voit valita käytettävän sopimusnumeron, mikäli yritykselläsi on useita sopimuksia. Käytettävissä on vain valitun yrityksen tuotekohtainen sopimusnumero.