Kuljettajasta kuljetusyrittäjäksi


Tuore kuljetusyrittäjä Juha-Matti Malinen, 39, ajaa Suomen itäisintä jakeluliikennettä Kaukokiidon alihankkijana. Hän toimi aiemmin palkollisena kuljettajana Kaukokiidossa ja aloitti yrittäjäpolun kautta kuljetusyrittäjänä syyskuussa. Vastaavia tarinoita on Kaukokiito-ketjussa useita.


Juha-Matti oli 5-vuotias, kun hän pääsi ensimmäistä kertaa ison auton kyytiin. Sen jälkeen uravalinta oli selvä: hänestä tulisi isona kuljettaja. Mies suoritti ammattikoulussa logistiikan perustutkinnon ja sai yhdistelmäajoneuvokortin armeijassa 19 vuoden iässä. Heti kotiuduttuaan hän hyppäsi säiliöauton rattiin ja työskenteli vuosia setiensä omistamassa perheyrityksessä, jossa myös Juha-Matin isä ajoi. Vaikka yritys ei ollut oma, sai Juha-Matti seurata kuljetusyrittäjyyttä läheltä. Jokin jäi kytemään.


Juha-Matti kuljetti maitoa 17 vuotta, kunnes hän alkoi kaivata säännöllisempää elämää ja vapaita viikonloppuja.


- Veljeni toimi Kaukokiidon omistajaliikennöitsijä Kuljetusliike Kantola & Koramon kuljettajana Joensuussa, vinkkasi hakemaan ja sain paikan. Olin alkuun skeptinen: kokemukseni kuljettajan työstä oli muutaman auton firmoista ja pelkäsin, olenko isossa yrityksessä vain kuljettajanumero. Pelkoni osoittautui turhaksi. Meillä on hieno porukka ja ilmapiiri on hyvä, huumorilla kärsii heittää eikä ole suu mutrussa tarvinnut töihin tulla, Juha-Matti kertoo.

 

 

Juha-Matti oli ehtinyt työskennellä Kaukokiidolla pari vuotta, kun hän heitti työporukassa puolitosissaan ilmoille ajatuksen: mitä pitäisi tehdä, että saisi oman auton ajoon? Kuulolla oli myös Joensuun aluepäällikkö Toni Sandholm, joka ei unohtanut heittoa. Toni soitti Juha-Matille viikkoa myöhemmin, pyysi käymään ja kysyi, olisiko hänellä todella kiinnostusta yrittäjyyteen.

 

- Ilmaisin heti kiinnostukseni. Sittemmin Kantola & Koramo on tukenut yrittäjämatkaani monin tavoin: sopivan reitin kartoittamisessa, auton rahoituksessa, kustannuslaskelmissa. Apu on ollut valtava enkä voi olla kuin kiitollinen, Juha-Matti kertoo.

 

- Halusimme rakentaa Juha-Matille yrittäjäpolun, joka mahdollistaa mahdollisimman riskittömän liiketoiminnan aloituksen. Tämä on meille myös tapa ratkaista työvoiman saatavuuteen liittyviä haasteita: kaverilla on halu yrittää, oikeanlainen asenne ja me haluamme pitää hänet talossa, Toni Sandholm sanoo.

 

- Yrittäjyys merkitsee minulle sitoutumista ja vastuunottamista. Sukuni vanhemmalla kaartilla on pitkät perinteet kuljetusyrittäjyydessä ja tunnen ylpeyttä siitä, että saan olla osa tätä jatkumoa, Juha-Matti sanoo.

 

Alihankkijat jakavat yrittäjähengen

Vastaavia yrittäjätarinoita on Kaukokiidossa muitakin. Kaukokiidon omistajaliikennöitsijä Kuljetusliike Y. Auramaa Oy:n nykyisistä alihankkijoista noin 20 on aloittanut kuljetusyrittäjinä heille piirretyn yrittäjäpolun kautta. Jokainen heistä on työskennellyt aiemmin Auramaan tai sen alihankkijan palveluksessa kuljettajana.


Auramaalla yrittäjyydestä haaveilevilla kuljettajilla on mahdollisuus aloittaa ensin vuokrakuljettajina, jotta he voivat harjoitella yrittäjyyttä mahdollisimman riskittömästi. Tämän jälkeen arvioidaan yhdessä tilanne ja keskustellaan seuraavasta askeleesta eli auton hankinnasta.

 

- Ostamme yli 20 uutta autoa vuositasolla, jolloin saamme hintatason neuvoteltua alihankkijoille järkevämmäksi. Rahoitamme myös alihankkijoiden autoja, vaikka autonvalmistajatkin toki tarjoavat leasing-vaihtoehtoja, kertoo Kuljetusliike Y. Auramaa Oy:n tuotantojohtaja Juho Auramaa.

 

Paitsi että Kaukokiito-ketjussa halutaan tukea hyvien tekijöiden yrittäjäpolkua, hyötyy mallista myös työnantaja.

 

- Toimintamme on kasvanut ja työllistämme pelkästään Auramaalla jo lähes 500 ihmistä. On riskienhallinnan kannalta järkevää, että alihankkijoiden ja omien työntekijöiden suhde pysyy tasapainossa. Alihankkijat jakavat saman yrittäjähengen ja -vastuun, joka meillä Kaukokiidon omistavilla perheyrityksillä on, ja apua tarjotaan puolin ja toisin. Alihankkijoidemme rooli tuotannon pyörittämisessä on merkittävä, ja luottamus 100 %, Juho kiittelee.

 

Kuljetusalalle ennustetaan tulevaisuudessa osaajapulaa. Siksi Kaukokiidossa tehdään töitä paitsi ketjun myös koko logistiikka-alan vetovoimaisuuden eteen. Alihankkijoiden verkostoilla on tässä myös iso rooli:

 

- He onnistuvat löytämään verkostoistaan ketjuun hienoja kuljettajia, Juho sanoo.