Logistiikka-alan tilanne ja tulevaisuuden näkymät

Kaukokiidon toimitusjohtaja Petri Angervuori avaa kotimaisen logistiikka-alan tilannetta ja tulevaisuuden näkymiä. Viime vuodet ovat koetelleet alaa, mutta ennusteet lupaavat muutosta parempaan.

 

Logistiikka-alalla on tällä hetkellä haasteellinen tilanne, johon vaikuttavat useat globaalit ja paikalliset tekijät. Pandemia, Venäjän hyökkäyssota sekä inflaation ja korkojen kasvu ovat heikentäneet alan näkymiä. Kuljetusyritysten kysyntä on laskenut, ja kannattavuusennusteet ovat olleet alhaalla. Ensi vuodelle kuitenkin ennustetaan jo vähän parempaa tilannetta.

 

Näin vuoden 2024 loppupuolella on Suomen taloudessa nähtävissä pitkästä aikaa varovaisia, positiivisia merkkejä. Korkokanta on laskusuunnassa, rakennusalan uskotaan hiljalleen elpyvän, eri instanssit ennustavat ensi vuodelle varovaista bruttokansantuotteen nousua ja monella alalla uskotaan laskusuhdanteen aikana syntyneiden hankintapatoumien murtumiseen. Tällä olisi positiivinen vaikutus myös logistiikka-alan toimijoiden volyymeihin, mutta tulevaisuus näyttää, kuinka oikeaan nämä ennusteet osuvat. Toisenlaisiakin ennusteita esitetään, ja viime aikoina olemme valitettavasti kuulleet useista muutosneuvotteluista ja työttömyyden kasvun uhasta. Tämän vuoksi meidän on seurattava markkinaa nyt erityisen tarkasti.

 

 

Logistiikkamarkkina on murroksessa

 

Vaikka kysyntä on laskenut, on logistiikka-alan arvostus noussut. Yhteiskunnassa on alettu paremmin ymmärtää, kuinka elintärkeää toimiva logistiikka on. Tämä näkyy monessa asiassa. Esimerkiksi maanteitä päällystetään tänä vuonna enemmän kuin vuosiin. Silti maanteiden korjausvelka on yhä uhkatekijä koko maamme liikenteelle. Logistiikan oppilaitosten ja alan yritysten välinen yhteistyö on tiivistynyt selvästi. Logistiikka-alan yritykset ovat ymmärtäneet osaavan työvoiman saatavuuden merkityksen ja tekevät töitä edistääkseen oman yrityksensä ja koko alan vetovoimaisuutta. Tätä samaa työtä tekevät myös yhä aktiivisemmin eri edunvalvontajärjestöt meidän kaikkien alan toimijoiden eteen.

 

Kahden suuren kansainvälisen logistiikkatoimijan suunniteltu yhdistyminen on ajankohtainen ja keskustelua herättävä asia myös Suomessa. Toteutuessaan yrityskauppa muuttaa logistiikkamarkkinaamme ja tuo mielenkiintoisen lisänsä ja uusia mahdollisuuksiakin kotimaisen logistiikan kenttään. Markkinamuutoksista huolimatta Kaukokiito palvelee jatkossakin kotimaista elinkeinoelämää luotettavasti omiin ammattilaisiimme ja kehitykseemme panostaen.

 

Logistiikkatilaa on rakennettu viime ja tänä vuonna varsinkin pääkaupunkiseudulle paljon. Logistiikkakiinteistöt ovat erittäin haluttuja pääoman sijoituskohteita. Erityisesti ulkomainen pääoma tuntuu hakevan ostettavia logistiikkatiloja yhä ahkerammin. Kaukokiito mielletään usein virheellisesti vain kuljetusyritykseksi. Meillä on kuitenkin valtakunnallisesti jo 140 000 m² erilaista varastotilaa asiakkaidemme tarpeisiin. Lisäksi toimimme sisälogistiikkapalveluiden tuottajana asiakkaidemme tiloissa. Tulemme panostamaan sopimuslogistiikkaliiketoimintamme kasvattamiseen ja kehitykseen joustavana, kotimaisena toimijana myös jatkossa. Pystymme tarjoamaan kumppaneillemme logistiikkapalveluja laajasti aina kiinteistökehittämisestä lähtien.

 

Logistiikka-alan lähitulevaisuudessa trendeistä

 

Digitalisaation ja automaation rooli kasvavat logistiikassa entisestään. Älykkäät logistiset järjestelmäratkaisut, varastoautomaatio ja tavarankäsittelyrobotit ovat jo arkipäivää, ja varsinkin robotiikan ja keinoälyn hyödyntäminen lisääntyy huimaa vauhtia. Logistiikka-alan toimijoiden on panostettava entistä enemmän myös kyberturvallisuuteen. Sen ovat viime aikojen palvelunestohyökkäyksetkin osoittaneet.

 

Vaikka Suomessa kuljetettavien pakettimäärien kasvu näyttääkin taittuneen ainakin koronavuosien huippulukemista, uskotaan verkkokaupan kuitenkin yhä kasvavan. Verkkokaupoista tilattua tavaraa virtaa maahamme varsinkin Aasiasta yhä enemmän. Kuluttajien vaade nopeista toimituksista saattaa kuitenkin lisätä tarvetta myös paikalliselle varastoinnille.

 

Panostus logistiikka-alan uhkaavaan työvoimapulaan ja henkilöstön osaamisen kehittämiseen jatkuu. Tämä tulee näkymään entistä vahvemmin nousukauden jo häämöttäessä. Alalla vaaditaan jatkuvasti laajempaa ja monipuolisempaa osaamista. Samalla digitalisaation myötä monen logistiikka-alalla toimivan ammattilaisen työnkuva muuttuu.

 

Infrastruktuurin kehitys ja investoinnit logistiikkaan jatkuvat. Liikenneinfrastruktuurin parantaminen ja ylläpito on välttämätöntä. Kuten edellä totesin, on tänä vuonna päällystetty teitä enemmän kuin vuosiin. Hyvä niin, mutta tämän trendin soisi jatkuvan. Varsinkin alemman tason tieverkosto on maassamme osin jo hälyttävän huonolla tasolla.

 

Suomen geopoliittinen asema on monitahoinen. Toisaalta sijaintimme luo uhkakuvia ja haasteita, mutta toisaalta Venäjän aloittaman sodan joskus päättyessä voi maamme sijainnista olla hyötyä ehkä hiljalleen elpyvän Venäjän viennin myötä. Pidemmällä aikavälillä Suomella on taas varmasti mahdollisuuksia toimia tärkeänä logistisena solmukohtana ja siltojen rakentajana itään.

 

Ilmastonmuutoksen hidastamisen tai pysäyttämisen tavoitteet ovat globaalisti ja Suomessakin haastavia saavuttaa, vaikka maamme on ottanut merkittäviä edistysaskeleita kohti kunnianhimoisia ilmastotavoitteitaan. Päästörajoitusten kiristyminen onkin varsin odotettavaa. Tämä luo yhä enemmän painetta kehittää myös kestäviä kuljetusratkaisuja. Käyttövoimakehitys etenee eri rintamilla, ja lähitulevaisuuden ratkaisut lienevät kombinaatioita eri käyttövoimista. Tosiasia kuitenkin on, että siirtyminen dieselkäyttöisistä ajoneuvoista kokonaan vaihtoehtoisin käyttövoimiin vie vielä useita vuosia.

 

Haasteita ja tekemistä alalla siis riittää. Kaiken kaikkiaan näen, että alamme on kuitenkin pystynyt toimimaan kaikista muutoksista huolimatta suhteellisen hyvin, vaikka volyymit, liikevaihto ja kannattavuus ovatkin laskeneet lähes kaikilla toimijoilla, ja konkursseiltakaan ei ole valitettavasti vältytty.

 

Vaikka mikään ei ole tämän päivän maailmassa varmaa, uskon vakaasti, että ensi vuosi on monessa suhteessa parempi vuosi logistiikka-alan toimijoille.