Teknologian ja ihmisten välinen yhteistyö näkyy myös toimitusvarmuudessa 

 

Kuljetuspalveluiden toimitusvarmuus on sitä, että tavara kulkee asiakkaalle luvatulla aikataululla paikasta A paikkaan B, eikä myöhästymisiä tule. Kaukokiidossa toimitusvarmuutta parannetaan datasta jalostettavan tiedon pohjalta.

 

Kaukokiidon toimitusvarmuus on noussut viimeisten kuuden vuoden aikana merkittävästi. Toimitusvarmuuden nousu ei ole syntynyt sattumalta, vaan sen eteen on ketjussa tehty päämäärätietoista työtä. Viime vuosina erityistä apua toimitusvarmuuden parantamiseen on saatu digitaalisista prosesseista ja tavarakuljetusten myötä syntyvien tietovirtojen analysoinnista.

 

Kuljetussuunnittelun tukena käytetään robotiikkaa: nyt jo 56 % Kaukokiito-ketjun jakamista lähetyksistä suunnitellaan koneavusteisesti, kun vielä vuonna 2022 luku oli 32 %. Samalla ihmisten aikaa vapautuu siihen, missä he ovat parhaimmillaan – ongelmanratkaisuun ja kiperimpien keikkojen suunnitteluun. Teknologian ja ihmisten välinen yhteistyö näkyy myös luvuissa: vuosi 2024 oli jälleen toimitusvarmuudessa mitattuna Kaukokiidon mittaushistorian paras.

 

Digitaalinen tieto paljastaa haasteet ja auttaa ennustamaan tulevaa

 

Jokaisen Kaukokiidon kuljettaman lähetyksen mukana kulkee valtava määrä digitaalista tietoa, kuten millainen tuote on, sekä mistä ja mihin se on matkalla. Asiakkaille tieto tuo mahdollisuuden seurata tuotteen kulkua Kaukoputki-verkkopalvelusta: milloin tavara on saapunut terminaaliin, nostettu jakeluauton kyytiin ja jaettu vastaanottajalle.

 

Kaukokiidossa on viime vuosina hyödynnetty tätä digitaalista dataa myös toimitusvarmuuden parantamiseksi. Tavarakuljetuksista saatavaa tietoa täydennetään päivittäisillä terminaali-inventaarioilla, jotka paljastavat reaaliaikaisesti, miten hyvin kuljetukset on saatu hoidettua. Mikäli niissä huomataan poikkeamia, ongelmiin päästää tarttumaan nopealla tahdilla.

 

- Digitaalisen tiedon avulla pääsemme kiinni mahdollisiin jäämiin eli sellaisiin tavarakuljetuksiin, jotka syystä tai toisesta eivät ole kulkeneet oikeaan paikkaan sovitussa ajassa. Pääsemme myös korjaamaan tilanteen heti, ennen kuin se näkyy asiakkaalle myöhästymisenä. Voimme lisäksi analysoida poikkeaman syytä datan avulla ja korjata tehokkaasti prosessiamme, jotta saamme samankaltaiset poikkeamat korjattua, kertoo tuotannon ja asiakaspalvelun johtaja Henri Koort.

 

Digitaaliset prosessit tuottavat tietoa, jonka avulla Kaukokiidossa analysoidaan ja tehostetaan omaa tuotantoa – ja ennen kaikkea ennustetaan mahdollisia toimitushaasteita.

 

- Datan avulla saamme ennustettua tulevia haasteita kuljetustuotannossa, kuten sesonkien tuomaa painetta. Voimme siis jo ennakkoon varautua niihin ja välttää notkahdukset toimitusvarmuudessamme.

 

Kaukokiidon toimitusvarmuus on tasaisessa nousussa, ja sen varmistamiseksi on tehty sinnikästä työtä. Toimitusvarmuuden kannalta haasteellisin aika vuodesta on kevätsesonki ja kesälomat. Kaukoputki-verkkopalvelusta asiakkaat pääsevät seuraamaan kuljetusten etenemistä.  

 

Kunnianhimoista kehittämistyötä koko ketjun yhteistyönä

 

Kaukokiidolla on valtakunnallisesti 28 terminaalia, joiden kautta tavaraliikenne kulkee päivin ja öin. Jokaisessa terminaalissa on sitouduttu kehittämään prosesseja, jotka vaikuttavat myös toimitusvarmuuteen.

 

- Meidän koko valtakunnallisessa Kaukokiito-ketjussa on avoin kulttuuri laadun tarkkailussa, yhteinen tahtotila palvella asiakkaita laadukkaasti ja erottua erinomaisella toimitusvarmuudella. Käymme säännöllisesti läpi omia prosessejamme sekä terminaalikohtaisesti että valtakunnallisesti. Datan laatua parannamme yhdessä asiakkaidenkin kanssa.

 

Lue myös:

Koneoppimisen tohtori ottaa kaiken irti datasta

Me muutamme logistiikka-alaa