Usein kysytyt kysymykset
Lähetä ja varastoi
Tutustu meihin
Tule meille
Artikkelit
Tietosuoja
Linkit
Usein kysytyt kysymykset
Rahtikirja on kuljetusprosessia varten oleva dokumentti, josta selviää mm. lähettäjä ja vastaanottaja sekä lähetyksen mitat, paino ja kollimäärä. Rahtikirja voi olla joko paperinen tai digitaalinen.
Lähetyslista ei ole osa rahtikirjaa. Lähetyslista sisältää mm. tietoa lähetyksen sisällöstä.
Kaukokiito-ketju on luopunut paperirahtikirjoista helmikuussa 2020. Paperinen rahtikirja on korvattu digitaalisella rahtikirjalla. Vain vaarallisia aineita sisältäviin kuljetuksiin liitetään vielä toistaiseksi perinteiset rahtikirjat. Lisätietoja löydät tiedotteestamme.
Kun olet kuitannut lähetyksen vastaanotetuksi, voit antaa kuljettajalle sähköpostiosoitteen, johon haluat digitaalisen rahtikirjan toimitettavan. Kuljettaja kirjaa sähköpostiosoitteen mobiililaitteeseen ja lähettää osoitteeseen sähköpostin, jossa on linkki digitaaliseen rahtikirjaan. Linkistä avautuu rahtikirja pdf-muodossa.
Jos olet rekisteröitynyt Kaukokiidon sähköiseen tilausjärjestelmään Kaukoputkeen, löydät rahtikirjan tiedot myös sieltä. Kaukoputkessa pystyt etsimään rahtikirjoja erilaisin hakuehdoin kuten päivämäärän, vastaanottajan ja rahtikirjan numeron perusteella.
Kaukoputkeen pääset kirjautumaan rekisteröitymällä yritysasiakkaaksemme.
Jos olet jo yritysasiakkaamme, voit kirjautua Kaukoputkeen omilla tunnuksillasi täällä.
Digitaalinen rahtikirja sisältää samat tiedot kuin paperirahtikirja, mutta se on saatavissa vain digitaalisessa muodossa. Sähköpostiin tulevan digitaalisen rahtikirjan voi halutessaan itse tulostaa.
Digitaalinen rahtikirja voidaan toimittaa vastaanottajan toimitushetkellä antamaan sähköpostiosoitteeseen. Olemme kehittämässä palveluumme ennakoivaa automaattitoimintoa, jonka avulla digitaalisen rahtikirjan voisi saada myös tilaukseen liitettyihin sähköposteihin.
Sinun tulee sopia lähettäjän kanssa lähetyslistan toimittamisesta esimerkiksi sähköisesti tai lähetykseen kiinnitettynä.
Voit tarkastaa kuljettajan avustuksella, että saapunut lähetys vastaa kuljettajan mobiililaitteelta löytyviä lähetyksen tietoja.
Tällä hetkellä digitaalisen rahtikirjan saa vain, jos sitä pyytää vastaanottohetkellä. Olemme kuitenkin kehittämässä ennakoivaa automaattitoimintoa palveluumme.
Mikäli havaitset puutteita tai vahinkoja saapuneessa tavarassa, kirjaa ne Kaukokiidon varaumalomakkeeseen ennen kuittausta. Tee tämän jälkeen reklamaatio tuotteen lähettäjälle.
Jos lähetys on saapuessaan ulospäin ehjä, mutta laatikosta tuleekin esiin vahingoittunut tuote, ilmoita asiasta kirjallisesti mahdollisimman pian, viimeistään 7 arkipäivän kuluessa tavaran toimittajalle. Muista ettei rikkoutunutta tavaraa saa hävittää ilman erillistä lupaa Kaukokiidolta, vaan se tulee säilyttää mahdollista tarkastusta varten. Katso tarkemmat ohjeet täältä.
On mahdollista saada yhteen sähköpostiosoitteeseen kaikki rahtikirjatiedot, mutta tällä hetkellä kuorman jokaisen lähetyksen tiedot tulevat erillisinä sähköposteina.
Sopimusasiakkaat voivat tehdä kuljetustilauksen vaivattomasti Kaukoputki-verkkopalvelussa tai muiden sähköisten tilausportaalien kautta. Kaukokiidon muut käytössä olevat tilausportaalit ovat Unifaun ja Consignor.
Jos yritykselläsi ei ole sopimusta, olethan yhteydessä tarjous@kaukokiito.fi.
Kaukokiidon kuljetuspalvelut on suunnattu ensisijaisesti yritysasiakkaille.
Kaukoputkeen pääset kirjautumaan rekisteröitymällä yritysasiakkaaksemme.
Jos olet jo yritysasiakkaamme, voit kirjautua Kaukoputkeen omilla tunnuksillasi täällä.
Myös vastaanottaja-asiakkaat, niin yritys- kuin yksityisasiakkaat, voivat rekisteröityä Kaukoputkeen. Vastaanottaja-asiakkaana voit seurata usealta eri toimittajalta saapuvia, Kaukokiidon matkassa kulkevia lähetyksiä yhdessä näkymässä.
Hinnoittelupalvelu on sopimusasiakkaille tarkoitettu laskuri, jonka avulla sopimusasiakkaat voivat laskea kuljetuksen kustannukset ennen kuljetustilauksen tekemistä. Siirry hinnoittelupalveluun. Lisätietoja saat Kaukokiidon yhteyshenkilöltäsi.
Kaukokiidon postinumeropohjainen aikatauluhaku löytyy täältä.
Kaukokiidon hinnoittelu perustuu kuljetusmatkaan ja lähetyksen rahdituspainoon. Lähetyksiin voi tilata myös maksullisia lisäpalveluita. Olethan yhteydessä myyntiimme tarjous@kaukokiito.fi, jotta voimme laskea sinun kuljetustarpeisiisi soveltuvan tarjouksen.
Soittaminen 0100-alkuisiin palvelunumeroihimme maksaa 1,17€/puhelu + 2,00€/min + pvm/mpm. Kuljetustilauksen voi tehdä ilmaiseksi Kaukoputki-verkkopalvelussa.
Soittaminen 010-alkuisiin yritysnumeroihimme maksaa mpm/pvm.
Olethan yhteydessä tarjous@kaukokiito.fi
Tarjouspyyntö yksittäisestä kuljetuksesta.
Tarjouspyyntö kuljetussopimuksesta.
Peruspalvelumme sisältää kuljetuksen lähettäjältä vastaanottajalle aikataulukirjamme mukaisesti kuivassa kuormatilassa, ulkolämpötilassa. Luovutus tapahtuu ajoneuvon välittömään läheisyyteen. Maksullisina lisäpalveluina tarjoamme erityiskäsittelyä, -kalustoa, -aikataulua ja muita lisäpalveluja. Kuljetuksissa noudatetaan tiekuljetussopimuslakia ja tavaralinjaliikenteen yleisiä kuljetusmääräyksiä.
Katso palvelukohtaiset kuvaukset tuotesivuilta:
Kaukokiito Paketti
Kaukokiito Kappaletavara
Kaukokiito Osa- ja kokokuorma
Kaukokiidon kuljetuspalvelut on suunnattu ensisijaisesti yritysasiakkaille.
Logistiikkayritysten Liitto ry:n yleinen kuljetuspakkausohje löytyy täältä.
Pakkausohjeet verkkokaupalle.
Pakkausohjeet ikkuna- ja ovituotteille.
Pakkausohjeet pyöreille tangoille ja putkille.
Lähetyksen rahdituspaino lasketaan sen tilavuuden, massan tai kuljetusyksikössä todellisuudessa käytetyn lava-/kuormatilan mukaan. Määrittelyssä huomioidaan myös lähetyksen tuenta ja liikenneturvallinen sijoittelu kuormatilassa. Katso ohjeistus lähetyksen rahdituspainon laskemiseen.
Kyllä voimme.
Tarjoamme lämminkuljetuksia lokakuusta toukokuuhun. Lämmin kuljetus tarkoittaa lähetyksen kuljettamista pakkaskautena lämmitetyssä kuormatilassa, jossa tuotteiden lämpötila ei laske alle 0 °C. Lämminkuljetus on mahdollista tilata Kaukoputkesta lisäpalveluna. Tarkemmin lämpötilasäädeltyä kuljetusta ei voi tilata pelkästään tekemällä sähköisen tilauksen. Olethan siis yhteydessä Kaukokiidon myynnin yhteyshenkilöösi tai jos olet uusi asiakas tarjous@kaukokiito.fi tarkistaaksesi kaluston saatavuuden.
Jäähdytetyt kuljetukset tulee aina tilata ottamalla yhteys omaan yhteyshenkilöösi tai tarjous@kaukokiito.fi, jotta voidaan tarkistaa kaluston saatavuus ja kylmäketjun katkeamattomuus. Käytössämme on noin 250 kuljetusyksikköä, jotka täyttävät kansainväliset kylmäkuljetusluokitukset.
Kyllä voimme. Tarjoamme vaarallisten aineiden kuljetusta ympäri Suomen.
Huomioitavaa on, että Kaukokiito ei kuitenkaan kuljeta säiliökuljetuksia, radioaktiivisia aineita (LK7) eikä räjähteitä (LK1) lukuun ottamatta määräyksistä vapautettuja luokan 1.4S aineita. Lähettäjä vastaa tuotteiden lainmukaisesta yhteen pakkaamisesta, pakkauksista, kollien merkitsemisestä ja rahtikirjamerkinnöistä, joten olethan yhteydessä yhtiönne turvallisuusneuvonantajaan.
Erillistä turvasuunnitelmaa vaativan kuljetuksen saatavuus tulee aina varmistaa etukäteen osoitteesta info@kaukokiito.fi.
Kaukoputki luo kuljetustilauksille yksilöllisen rahtikirjanumeron, joten omaa numeroa palveluun ei voi syöttää.
Voit seurata lähetyksesi kulkua lähetysten seurannassa. Lähetyksen seurantaa varten tarvitset lähetyksen rahtikirjanumeron tai kollitunnisteen. Lähetysten seurannassa näkyy tieto siitä, missä lähetys on viimeksi rekisteröity.
Ennen kello 13 tehdyt kuljetustilaukset noudetaan pääsääntöisesti saman arkipäivän aikana klo 16 mennessä. Kello 13 jälkeen tehty tilaus noudetaan pääsääntöisesti seuraavan arkipäivän aikana. Katso paikkakuntakohtaiset nouto- ja jakelupoikkeukset.
Katso palvelukohtaiset tiedot tuotesivuilta:
Kaukokiito Paketti
Kaukokiito Kappaletavara
Kaukokiito Osa- ja kokokuorma
Lähetys toimitetaan perille pääsääntöisesti tilausta seuraavan arkipäivän aikana. Lähetys toimitetaan kollilappuun ja rahtikirjaan merkittyyn osoitteeseen. Katso paikkakuntakohtaiset nouto- ja jakelupoikkeukset.
Katso palvelukohtaiset tiedot tuotesivuilta:
Kaukokiito Paketti
Kaukokiito Kappaletavara
Kaukokiito Osa- ja kokokuorma
Voit seurata lähetyksesi kulkua lähetysten seurannassa. Lähetyksen seurantaa varten tarvitset lähetyksen rahtikirjanumeron tai kollitunnisteen. Lähetysten seurannassa näkyy tieto siitä, missä lähetys on viimeksi rekisteröity.
Mikäli lähetys on yli vuorokauden myöhässä seurannan mukaisesta aikataulusta, voit olla yhteydessä palvelukeskukseemme selvitys@kaukokiito.fi tai 010 510 1300.
Jos vastaanottajaa ei tavoiteta, lähetys palautetaan jakoterminaaliin. Pyrimme pääsääntöisesti selvittämään ensin vastaanottajan ja tarvittaessa lähettäjän kanssa, miten lähetyksen kanssa toimitaan.
Tilatun lähetyksen tietoja ei voi muuttaa Kaukoputkessa. Voit olla yhteydessä palvelukeskukseemme p. 010 510 1300, jossa tarkastamme tilanteen tapauskohtaisesti.
Tilatun lähetyksen voi peruuttaa Kaukoputkessa, jos se ei ole edennyt kuljetussuunnitteluun asti. Muussa tapauksessa voit olla yhteydessä palvelukeskukseemme p. 010 510 1300, jossa tarkastamme tilanteen.
Laskuun lisätään laskutuskulu arvonlisäverottoman loppusumman alittaessa 500 €. Laskutuskululla katetaan laskutuksesta aiheutuvat käsittely-, posti- ja lomakekustannukset.
Virheellisistä laskuista tulee ilmoittaa laskutiedustelu@kaukokiito.fi.
Maantiekuljetuksissa noudatetaan Tiekuljetussopimuslakia (TkSL). Vastaanottaja on velvollinen tarkastamaan vastaanottamansa tavaran. Mikäli lähetyksen määrässä tai kunnossa on moitittavaa, tulee siitä tehdä muistutus kuljettajalle tavaraa luovutettaessa. Muistutus tehdään erilliseen palvelunseuranta-/reklamaatiolomakkeeseen ja varaumana kuljettajan mobiililaitteeseen. Jos vahinko on piilevä, eikä näy ulospäin, tulee muistutus tehdä kirjallisena rahdinkuljettajalle seitsemän päivän kuluessa vastaanottamisesta. Vahingoittuneet tuotteet tulee säilyttää mahdollista pois noutoa ja tarkastusta varten. Menettelytavat kuljetusvahinkojen varalle löytyvät täältä.
Kaukoputken tunnukset aktivoituvat vuorokauden sisällä tai seuraavana arkipäivänä rekisteröinnistä. Aktivointi tapahtuu manuaalisesti Kaukokiidon tai yrityksen pääkäyttäjän toimesta, jotta voimme varmistua annettujen tietojen oikeellisuudesta.
Jos tunnuksesi eivät tästä huolimatta toimi, olethan yhteydessä kaukoputkituki@kaukokiito.fi.
Pääkäyttäjä voi hyväksyä yritykselle muita käyttäjiä täällä. Sivulla näkyvät ne käyttäjät, jotka ovat rekisteröityneet samalla y-tunnuksella tai sopimusnumerolla.
Alikäyttäjät rekisteröityvät Kaukoputkeen samaan tapaan kuin pääkäyttäjätkin. Pääkäyttäjäoikeuksilla pääsee ”Pääkäyttäjä”-sivulle, jossa listataan kaikki asiakkuuksiin liitetyt tunnukset. Pääkäyttäjällä on oikeus aktivoida uusia käyttäjiä.
Voit pyytää salasanaa sähköpostiisi täältä.
Voimme varastoida lähes mitä vain. Ainoastaan VAK-luokiteltuja varastotiloja emme tarjoa.
Tuotteet voidaan varastoida ulkona, katetuissa ulkotiloissa, lämmittämättömissä sisätiloissa tai kuivissa, lämmitetyissä varastotiloissa; joko lattialla tai hyllyissä.
Olethan yhteydessä tarjous@kaukokiito.fi, niin laadimme tarpeisiinne soveltuvan ehdotuksen.
Lähetä ja varastoi
Tutustu meihin
Tietosuoja
Linkit
info@kaukokiito.fi
Yhteystiedot